wat doet angst met je lichaam

Wat doet angst met je lichaam? En wat kun je ertegen doen?

We krijgen er allemaal op z’n tijd mee te maken: angstgevoelens. En dan hebben we het niet over het soort angst dat een horrorfilm opwekt. Nee, we hebben het over een beklemmend, onbestemd gevoel. Een soort angst voor “iets” in je leven, of misschien zelfs het leven zelf. Wat doet angst met je lichaam?

Kort gezegd: het is voor iedereen anders wat angst met je lichaam doet. Net zoals de bron van die angst voor iedereen anders is.

Angstige gedachten zorgen voor angstige gevoelens, en dat kun je op verschillende plekken in je lichaam merken. Hoe meer je gaat piekeren, des te meer spanning bouw je op. We gaan het met je hebben over natuurlijke manieren om daar wat tegen te doen en hoe Bach bloesem therapie je hierin kan helpen.

Dit doet angst met je lichaam:

Wat doet angst met je hoofd?

Spieren en nek

Het koude zweet breekt je uit

Het nut en nare van stresshormonen

Conditie

Het belang van je ademhaling

Vraag altijd een arts om advies

Wanneer je lichamelijke klachten krijgt door angst of spanning, ga dan altijd langs de huisarts. Het is altijd aan te raden om te checken of er iets lichamelijks aan de hand is. Ook kan de huisarts je doorverwijzen, adviseren en bepalen of het veilig is om aan je angsten te gaan werken in verband met je fysieke gezondheid.

De tips en adviezen in dit artikel zijn – net zoals Bach druppels – een ondersteuning en aanvulling, géén alternatief voor een bezoek aan de huisarts.

Natuurlijk middel tegen stress en angst: soms wordt het allemaal even te veel
Soms kan het door alles wat er tegelijk op ons afkomt voelen alsof je kopje onder dreigt te gaan. Vraag altijd om hulp!

Wat doet angst met je hoofd?

Door al dat angstige piekeren, krijg je een vol hoofd en daardoor moeite met concentreren. Sommige mensen hebben last van duizeligheid, een licht gevoel in het hoofd of hebben het gevoel niet helemaal in de werkelijkheid te zijn.

Zo’n warrig hoofd kan je behoorlijk in de weg zitten. Een goede manier om die chaos te overwinnen, is met mindfulness. Kort gezegd is dat een manier om in een soort voortdurende meditatiestaat te zijn. Het draait niet om het leegmaken van je hoofd, maar om het geen aandacht besteden aan de kolkende gedachten.

Een video waar ik maar op terug blijf komen, die dit perfect uitlegt, kun je hieronder bekijken. Ik kan je niet genoeg aanbevelen om jezelf die paar minuten te gunnen. Voor mij was het een echte eye opener.

Verder zijn er tegenwoordig natuurlijk overal apps voor beschikbaar. Wij maakten al een overzicht van de beste mindfulness apps om je hierin te trainen.

Leestip: ontdek hoe valeriaan hierbij kan helpen.

Dit doet angst met je spieren

Een bekende plek waar veel spanning vast gaat zitten is in de nek en de schouders. Wanneer die spanning te lang blijft vast zitten, krijg je verkrampte spieren, met hoofdpijn en koude handen tot gevolg.

Dat komt door hoe je spieren zijn opgebouwd. Elke spier bestaat uit duizenden spiervezels, met daartussen dunne bloedvaatjes. Die bloedvaatjes voeren zuurstofrijk bloed naar alle delen van je lichaam.

Door spanning op de spieren wordt druk uitgeoefend op de spiervezels en kunnen de bloedvaatjes minder goed hun werk doen. Je spieren verkrampen en ontvangen minder zuurstof, met pijn tot gevolg.

Die prikkels worden ook doorgezonden naar de hersenen, die daar rusteloos van worden en minder goed gaan werken.

Stap één is het bewust worden van deze spanning, stap twee is dagelijks oefeningen te doen om die spieren te helpen ontspannen. Om te voelen waar de spanning in je lichaam zit, kun je leren om met je aandacht een reis door je lichaam te maken. Dit is een ontspanningsoefening, waarbij je met je aandacht van je tenen tot aan je kruin langzaam in elk lichaamsdeel voelt waar de spanning zit.

Wat angst doet met je lichaam en hoe dat komt

Angst, vrees en paniek zijn niet altijd makkelijk onder woorden te brengen. De taal van het lichaam is eigenlijk veel duidelijker.

Angst doet veel met je lichaam. Denk maar eens aan de laatste keer dat je echt bang bent geweest. Een droge mond, hartkloppingen, beklemmend gevoel in de borst, koud zweet, een beetje misselijkheid. Vast heel herkenbaar, want iedereen heeft wel eens te maken gehad met angst.

Andere bekende uitingen zijn trillende handen en zweterige handpalmen, een wiebelig gevoel in je benen en knikkende knieën.

Al deze ongemakken ontstaan onder invloed van stress-hormonen, die je lichaam voorbereiden op het gevaar. Dat is een heel natuurlijke reactie, maar het wordt een probleem als je lichaam er door een soort chronisch angstgevoel te veel van aanmaakt.

Wat doet angst met je lichaam

Stress-hormonen: waar zijn die goed voor?

In een noodsituatie kun je behoorlijk in paniek raken. Je hart gaat als een razende tekeer, je gedachten slaan op hol en koortsachtig zoek je naar een oplossing of uitweg. Je ademhaling en hartslag schieten omhoog, alsof je er al een flinke sprint op hebt zitten.

Dat is de zogenaamde de vecht-of-vlucht-reactie. Dit is een aangeboren en instinctmatige reactie die we allemaal hebben als we met een bedreigende situatie te maken krijgen. Deze reactie zet je lichaam als het ware in de zesde versnelling, om de bedreiging zo snel mogelijk te kunnen overwinnen of ontvluchten.

Vluchten is een logische reactie bij dreigend gevaar.
Vluchten is een logische reactie bij dreigend gevaar.

Je lichaam komt in die zesde versnelling doordat er bij het signaleren van gevaar een flinke dosis stress-hormonen wordt afgegeven. Dat hormoon activeert de bovengenoemde reacties, waardoor je lichaam in opperste staat van paraatheid komt te staan.

Steeds meer mensen worden langdurig aan deze stress hormonen blootgesteld, doordat ze constant met veel stress te maken hebben. In dit geval wordt de vlucht-of-vecht-reactie als het ware geactiveerd terwijl er geen directe bedreiging is. Je zou kunnen zeggen dat de hersenen een bedreiging “scheppen”, zoals:

Ik moet de allerbeste blijven op mijn werk, anders krijg ik nooit die promotie en dan kom ik niet vooruit in het leven.

De hersenen van een gestrest persoon

Dit is niet iets wat je in de zesde versnelling snel overwint of ontvlucht, maar het is wel iets dat in onze huidige maatschappij als bedreigend wordt ervaren. Je lichaam komt daardoor in een langdurige staat van spanning en angst terecht.

Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan, zoals hart en vaatziekten, diabetes type 2 en slechter functioneren van je immuunsysteem en spijsvertering met alle gevolgen van dien.

Ook psychische klachten kunnen ontstaan door te veel stress-hormonen: je voelt je opgejaagd, depressief en kunt zelf in een burn-out terecht komen.

Leestip: natuurlijke middelen bij te veel angst in je lichaam.

Wat doet angst met je lichaam en conditie

Chronische angst verslechtert je conditie. En met een slechte conditie slaat angst eerder toe omdat je minder weerbaar bent. Hierdoor kun je in een vicieuze cirkel terecht komen, die je alleen kunt doorbreken door aan zowel je angst als aan je conditie te werken.

Angst is moeilijk onder woorden te brengen, maar wel in je hele lichaam aanwezig. Net als de vijf soorten energieën die in je lichaam aanwezig zijn en je conditie bepalen.

Deze energieën zijn: lichaamsenergie (nieren), subtiele energie (hart), ritmerende energie (longen), voedende energie (milt) en activerende energie (lever).

Deze energieën regelen alles in je lijf waardoor jij je gezond, vitaal, evenwichtig en lekker voelt. Door angst worden deze energieën ontregeld. Interressante materie, waar je meer over kunt lezen in het boekje voor angsthazen.

Ademhaling in stress situaties

Een goede ademhaling is een must voor een leven zonder al te veel stress en angst. Want als het te druk wordt in je hoofd, kan je ademhaling je weer terug brengen in het hier en nu. Zorg ervoor dat je bij alles wat je doet goed op je ademhaling let. Bij een goede ademhaling, adem je niet alleen met de borst, maar ook door naar de buik. Diep ademhalen is rustgevend in stress situaties.

Dit kun je oefenen, door languit op een mat te gaan liggen en met je aandacht naar je ademhaling te gaan. Voel hoe jij ademt, zonder dat je daar extra moeite voor doet. Leg dan je hand op je buik, en als je inademt, blaas je de buik op tot een ballon. Bij het uitademen duw je zachtjes de buik weer naar beneden. Blijf het een paar dagen regelmatig oefenen, om je dit ritme eigen te maken. De nieuwe manier van adenhalen gebeurt steeds meer spontaan, zonder dat je daar bij na hoeft te denken.

Geplaatst in Lekker in je Vel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *