Natuurlijk middel tegen stress en angst: ga naar buiten!

Natuurlijk middel tegen stress en angst

Spanning. Stress. Angst om te falen. We hebben er allemaal mee te maken in de moderne maatschappij. Maar hoe kom je er weer vanaf? Als de spanning niet vanzelf weer verdwijnt, kan een natuurlijk middel tegen stress en angst je helpen. We bespreken er vier, en laten je zien hoe je die spanning voortaan kunt voorkomen.

In dit artikel:

  • De natuurlijke EHBO-kit tegen stress
  • Doorbreek die negatieve gedachtespiraal!
  • Het verschil tussen gezonde spanning, en ongezonde stress

Stress: we hebben er allemaal wel eens last van

Zolang het leven van alledag z’n gangetje gaat is er niets aan de hand. Alles onder controle. Geen probleem. No

Natuurlijk middel tegen stress en angst: soms wordt het allemaal even te veel

Soms kan het door alles wat er tegelijk op ons afkomt voelen alsof je kopje onder dreigt te gaan

problem. Pas de problème. No hay problema.

Opeens kan dat behoorlijk verstoord raken door een ingrijpende, nare gebeurtenis. Het overlijden van een dierbare, echtscheiding of verlies van je baan bijvoorbeeld. Of doordat je ergens heel erg tegenop ziet, zoals bijvoorbeeld een tandartsbezoek of een examen. Misschien heb je wel “gewoon” veel te hard gewerkt de laatste tijd.

Wat de reden ook is: geleidelijk aan wordt alles te veel. Er ontstaat een gevoel van (over-)spanning, dat je voelt tot in je buik en je borst. Een beklemmend gevoel dat je in zijn greep houdt: stress. Maar hoe kom je daar vanaf? 

Natuurlijke producten tegen stress

Grijp niet meteen naar de kalmerende middelen. Het kan verleidelijk zijn – in deze moderne wereld waarin voor alles een pilletje bestaat – om gevoelens die ons in de weg zitten weg te forceren. Vaak werkt dit averechts, en maak je de gevoelens alleen maar erger door ze te onderdrukken.

Probeer eerst eens een natuurlijk middel tegen stress en angst. Want juist omdat we de natuur in onze drukke levens vaak min of meer zijn vergeten, kan het een verademing zijn om ernaar terug te keren. Al is het maar voor even.

Jouw natuurlijke EHBO-kit: Eerste Hulp Bij Ontspanning!

De onderstaande vier producten kun je altijd op voorraad hebben. Je koopt ze gewoon online, of bij de drogist. Net zoals je een EHBO doos hebt voor ongelukken, ben je dan altijd voorbereidt voor wanneer spanning of stress dreigen toe te slaan.

  • Kamille: lekker als thee, en perfect om mee te ontspannen. Daarnaast heeft het een ontsmettende en genezende werking en is het goed voor je maag en darmen. Tip: ga voor pure kruidenthee, voor een extra goede nachtrust
  • Valeriaan: het natuurlijk alternatief op de stresspil. Wordt bijvoorbeeld vaak door rijscholen aangeraden voor het rij-examen. Gewoon verkrijgbaar bij Kruidvat.
  • Sint Janskruid: net als Valeriaan gewoon te koop bij de drogist. Goed voor een evenwichtige geest en voorkomt dat je struikelt over je eigen gedachten.
  • Bach Rescue: Deze druppels helpen je om tot rust te komen in tijden van stress, bij paniek of na een schokkende ervaring. Samengesteld uit de meest rustgevende bloesems. Wil je weten welke, of de remedie bestellen? Lees dan hier verder.

Voorkomen is beter dan genezen. De rol van gedachten

Om de stress en angst die je ervaart aan te pakken, is het goed om stil te staan bij de bron van deze gevoelens. Waar komen ze vandaan? Net zoals je onkruid met wortel en al moet verwijderen om te voorkomen dat het opnieuw in je tuin groeit, is het ook belangrijk om de wortel van deze gevoelens aan te pakken. Anders ben je voor je het weet opnieuw gestrest. 

In heel veel situaties is het normaal om spanning te ervaren. Gezonde spanning noemen we dat: een reactie van je lichaam op iets nieuws. Dat houdt je scherp en alert. Meestal geeft dit geen problemen, want zodra “het nieuwe” ervan af is, verdwijnt de spanning vanzelf weer.

Het wordt een ander verhaal wanneer je langere tijd onder spanning staat. Je kan dan in een vicieuze cirkel terechtkomen: een gedachtespiraal waar je moeilijk uit kunt komen. Het onderstaande filmpje heeft mij persoonlijk ontzettend geholpen om me bewust te worden van deze manier van denken. Stel, je krijgt te horen dat je geopereerd moet worden. Nieuws waarbij bijna iedereen zich meteen zorgen gaat maken over de operatie. Maar, de dokter zegt tegen je dat je je geen zorgen moet maken, omdat het slecht is voor je slaap en hij je uitgerust en wel op de operatietafel wil. Je hebt er nu een zorg bij: omdat je het niet kunt helpen dat je je zorgen maakt over de operatie, ben je bezorgd over deze zorgen, en dat je niet goed uitgerust zult zijn voor de operatie.

Herken je je in deze manier van denken? Gun jezelf dan zeker de zes minuten die dit filmpje duurt. Hopelijk helpt het jou net zoals het mij hielp. 

Gezonde spanning en angst

Om ervoor te zorgen dat je niet te veel gaat achterover leunen en hoopt dat je het doel vanzelf wel bereikt is een dosis positieve stress juist wel goed.

Dat houd je scherp en zorgt ervoor dat je geconcentreerd bent op je bezigheden en zonder tijdverspilling aan de slag gaat. Positieve stress zorgt ervoor dat je in acute situaties in een hoog werktempo kunt presteren.

Als je daarna weer tijd hebt om bij te komen is er niets aan de hand.

Natuurlijk middel tegen stress en angst: soms is angst goed

Bij sommige taken is het goed om een gezonde dosis spanning of angst te ervaren

Negatieve spanning en angst

Het wordt een probleem als je leven een aaneenschakeling is van goed moeten presteren en de lat steeds hoger leggen. Net of je als een jongleur probeert zoveel ballen in de lucht te houden, dat je het gevoel krijgt armen tekort te komen.

In het begin denk je nog dat je het allemaal wel red in je eentje.

Tot je steeds meer uitgeput raakt. Een klein ongelukje of een verkeerde opmerking kan de druppel zijn om de bekende emmer te doen overlopen. Als een bommetje dat ontploft. Achteraf denk je, had ik maar eerder naar de signalen geluisterd.

Stress alarm! Andere tips

Wanneer je merkt dat de spanning te hoog oploopt en je het gevoel hebt steeds op je tenen te moeten lopen moet je vooral eerlijk zijn tegen jezelf.

  • Op tijd stoppen: geef duidelijk je grens aan wanneer iets te veel is. Werk kan vaak best wel even uitgesteld worden of er kan een vervanger geregeld worden. Uiteindelijk is iedereen vervangbaar!
  • Eigen houding veranderen: de manier waarop je tegen je werk aankijkt en je eigen verantwoordelijkheidsgevoel bepalen ook hoe je stress ervaart. Maak een to do list, met taken in volgorde van belangrijkheid. Wat kan tot morgen wachten? Geef jezelf wat lucht. Of lach om je favoriete probleem.

Bachbloesems als natuurlijk middel tegen stress en angst

Door het uitkiezen van Bachbloesems en de beschrijving te lezen wordt je ook bewust van je eigen persoonlijkheid en de manier waarop je reageert op spanning. 

Wil je – geheel vrijblijvend – weten hoe Bachbloesems bij jouw vraag of uitdaging kunnen helpen? Vul dan het formulier hieronder in.

Voor en/of achternaam: wat jij fijn vindt!
Waar kan ik je mee helpen?

Een paar voorbeelden van Bachbloesem soorten die goed helpen als natuurlijk middel tegen stress en angst:

  • Larch: Wanneer je last hebt van faalangst,  geeft zelfvertrouwen.
  • Mimulus: Bij examenvrees, geeft vertrouwen het examen aan te kunnen.
  • Oak: Bij uitputting doordat je te lang bent doorgegaan zonder te ontspannen.
  • White Chestnut: Bij rondmalende gedachten. Geeft gemoedsrust en een heldere geest.
  • Elm: Wanneer verantwoordelijkheden te veel worden. Zorgt voor terugkeer van zelfvertrouwen om het werk aan te kunnen.
  • Hornbeam: Bij mentale vermoeidheid.

Maar wat vooral belangrijk is: neem jezelf niet al te serieus, lach om je eigen fouten.

Wanneer we te serieus leven, gaan we ook krampachtig leven.

Van lachen word je los, dat geeft ontspanning. Waar moet jij om lachen?

Geplaatst in Alternatieve geneeswijzen, Natuurgeneeskunde.