Positief denken, hoe makkelijk is dat nou écht? Met praktische tips

Online wemelt het van de tips voor positief denken. Maar is het wel echt zo eenvoudig?

Positief leren denken is een mentaliteitsverandering. Je traint jezelf en je gedachtepatronen om op het positieve te focussen, in plaats van op het negatieve.

Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken. En eerlijk is eerlijk: daar heb je helemaal gelijk in! Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is.

Vergelijk het met stoppen met roken. Dat is ook niet iets dat het met een lijstje van 15 tips gaat bereiken. Het is wél iets dat vraagt om een verandering van mindset, waar je ontzettend veel voor terugkrijgt.

En net als roken is zorgen maken en negatief denken een – gevaarlijke – verslagving. Met dit artikel willen wij jou op andere gedachten brengen en van die verslaving af helpen.

Als jij dat wilt natuurlijk, want verandering begint bij jezelf, zéker wanneer het om jouw gedachten gaat. Net zoals stoppen met roken alleen kans van slagen heeft als je het écht wilt.

Hoe negatief en positief denken dicht bij elkaar liggen

Gedachten en emoties zijn jouw beleving. En een emotie of gedachte is in essentie niet goed of fout. Dat wordt hij pas door hoe jij hem ervaart.

Het is fijn om je vrolijk en blij te voelen, daarom geeft dat positieve gedachten.

Angst en een naar gevoel noemen we negatief. En alles wat negatief is willen we het liefst negeren. Emotionele uitingen vinden we in Nederland bovendien al snel overdreven.

We zijn daarom geneigd om iets dat we als negatief ervaren direct weg te stoppen. Herkenbaar? Het is waarschijnlijk de reden dat je dit artikel aan het lezen bent omdat je graag positiever wilt denken.

Maar soms kun je van een negatieve gedachte of emotie iets positiefs maken. En dat is in feite waar positief denken écht om draait: negatieve gedachten en emoties niet wegstoppen, maar er iets waardevols uithalen.

Dit kunnen we het beste uitleggen met een voorbeeld. Stel dat je jaloers bent op iemand die succesvol is, maar je vind dat jaloersheid niet acceptabel is. Dus druk je die emotie weg, maar je vergeet hierdoor naar jezelf te kijken. Daardoor mis je de gedachte dat je zelf misschien ook wel zo succesvol zou willen zijn.

Je mist de kans om positief te denken en zelf aan je succes te gaan werken in plaats van negatief te blijven denken dat “jij dat toch nooit zult bereiken”.

Probeer in plaats daarvan blijdschap te voelen voor het succes van die ander en jezelf in te beelden hoe goed het zou voelen als jij hetzelfde succes zou bereiken.

Ook met kleine stapjes blijf je vooruit gaan

De eerste stap naar positief denken, is om goed te letten op de kleine positieve veranderingen in je leven. Verlang niet te veel in één keer van jezelf, maar wees trots op de positievere gedachten die je in je leven brengt.

Met andere woorden: wees lief voor jezelf: voor verandering is oefening en geduld nodig.

Natuurlijk zijn er momenten dat de moed je in de schoenen zakt. Juist dan is het goed om ieder klein succes te blijven zien.

Het helpt al, als je elke dag één negatieve gedachte kunt veranderen in een positieve gedachte. Hiervoor kun je voor jezelf een affirmatie maken, die je voor jezelf kunt herhalen zodra er een negatieve gedachte de kop op steekt.

Wees blij met waar je bent in dit leven. Als je altijd denkt dat het geluk elders ligt, zal je het nooit vinden. Zelfs in mijn mislukkingen ben ik altijd blij geweest.

Country zanger Kenny Rogers

Het is al een flinke stap in de richting van positief denken, wanneer je bij jezelf gaat opmerken wanneer je even niet zo positief denkt.

Positief denken is ook: je zorgen lekker loslaten

Als je constant zit te piekeren, en maar niet van die rondmalende gedachten af kunt komen, is positief denken wel erg lastig. Probeer dit eens:

  • Schrijf je zorgen op papier. Door het op te schrijven word je meer bewust van je gedachten. Vaak is een negatieve gedachte een stuk eenvoudiger te relativeren wanneer je hem eenmaal op papier ziet staan. En versnipper dit daarna, om symbolische je negatieve gedachten te vernietigen.
  • Kies een vast tijdstip om je zorgen te maken, door bijvoorbeeld in een dagboek te schrijven. Gebruik deze tijd ook nuttig, om gelijk over oplossingen na te denken. Hiermee doorbreek je het patroon van constante negatieve gedachten.

Dit heeft mijzelf enorm geholpen om positiever te denken. Ik ben van nature een echte piekeraar. En je zult misschien wel herkennen dat het dan kan voelen alsof je MOET blijven nadenken over je probleem om het op te lossen.

Zal ik je eens wat vertellen? Vaak is erover nadenken helemaal niet nodig. In ieder geval niet zo lang als wij piekeraars geneigd zijn over een probleem of uitdaging na te denken.

Je kunt ergens uren over liggen woelen. Om het in een paar minuten van je af te schrijven en los te kunnen laten. Kun je jouw denkenergie weer fijn aan positieve gedachten besteden.

Positief denken wordt eenvoudiger door negatieve gedachten van je af te schrijven

Wees spontaan paradox

Natuurlijk is het niet zo dat je op commando positief kunt denken. Misschien ken je wel die opmerkingen dat je wat vrolijker moet doen:

  • Wees nou eens enthousiast als ik iets voorstel
  • Ben je niet blij dat het een zonnige dag is?
  • Wat ben jij saai, reageer eens spontaan
  • Denk toch niet altijd zo negatief over alles

Alsof het een knopje is dat je even om kunt zetten. Als het zo makkelijk was, dan zou iedereen toch wel positief denken?

Tegen iemand die wil stoppen met roken zeg je immers ook niet “heb je wel eens geprobeerd om gewoon géén sigaret op te steken?”

Daarnaast werkt het helemaal niet productief wanneer je op deze manier “op commando” positieve gedachten gaat forceren.

Op commando reageren is een gehoorzame reactie, geen echte positieve gedachte die uit jezelf komt. Waarschijnlijk ga je hierdoor eerder negatief over jezelf denken, omdat je niet aan de verwachtingen voldoet. Belangrijk is dus eerst om jezelf te leren accepteren zoals je bent. Dan wordt het ook makkelijker om geen last te hebben van verwachtingen van anderen.

Bach druppels kunnen jou er heel goed in ondersteunen om je gevoel van eigenwaarde te vergroten.

Morgen denk je er anders over

Het is ook goed om in gedachten te houden dat hoe jij je voelt, invloed heeft op je gedachten. Ben je vandaag depressief, angstig of boos, dan is de kans klein dat je positief kunt denken. Want je gedachten worden dan teveel gekleurd door je emoties van dat moment. Soms is dat gewoon zo!

Maar morgen ben je misschien in een betere stemming en kijk je weer heel anders tegen de wereld aan. We zijn tenslotte allemaal ook maar gewoon mensen.

Ook hiervoor geldt dus weer: accepteer van jezelf dat niet altijd positief kunt denken. Anders is de kans groot dat je er alleen maar nog negatiever over gaat denken.

Positief denken draait om loslaten

Positief denken: 5 tips om te oefenen

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, om positief te denken. Zeker wanneer je normaal genomen een doemdenker bent. Of misschien weet je gewoon niet hoe je moet beginnen om positieve gedachten te stimuleren.

Wij zetten vijf manieren voor je op een rijtje. Dit zijn dus géén gouden tips waarmee iedereen positief denken aanleert. Wél zijn het manieren om in ieder geval de negatieve gedachten achter je proberen te laten wanneer ze de kop opsteken.

1. Ga lekker wandelen in de natuur

In de natuur hoef je niks en kun je vooral genieten van de mooie omgeving. Tip: maak een foto van de dingen die je mooi vindt. Zo maak je een herinnering aan een positief moment, waar je op terug kunt vallen als je in een negatieve bui bent.

De herinnering aan een situatie of plek waar jij je positief voelde, kan dat gevoel namelijk alweer oproepen in je gedachten.

2. Wie goed doet, goed ontmoet

Een oud spreekwoord, met nog steeds een kern van waarheid. Want als je iemand een plezier doet, geeft dat ook een positief gevoel bij jezelf. Ons dopamine niveau stijgt als we een goede daad verrichten. Hoe meer we ons richten op het positieve in het leven, hoe meer je in contact komt met de vriendelijke persoon die je in wezen bent. Sta daarom eens stil bij wat jij betekent voor de mensen die je lief zijn.

Oefen jezelf er daarnaast in om niet oordelend of bekritiserend te denken over andere mensen, ook vreemden. Het is in onze maatschappij heel gewoon om voortdurend commentaar en kritiek te hebben op de mensen om je heen. Iemand die je geen voorrang verleent bij een rotonde, of iemand die zich langs je wurmt in de supermarkt.

Maar we leveren ook voortdurend innerlijke kritiek op mensen die ons helemaal niets misdaan hebben! Dit zou je innerlijk roddelen kunnen noemen en bijna iedereen maakt zich er schuldig aan. Let er maar eens op bij jezelf en probeer negatieve gedachten die je over andere mensen hebt, om te vormen tot naastenliefde.

Tip! Van dit boek leerde ik een stuk positiever kijken naar mijn eigen gedachten, maar met name naar de wereld en mensen om me heen. En ik realiseerde me dat negativiteit iets is dat aan ons blijft kleven en dat we de hele dag door verzamelen, waardoor positief denken wel érg lastig wordt.

3. Wees trots op jezelf

Hoe ga jij om met het krijgen van een compliment? Denk eens terug aan de laatste keer dat je een compliment kreeg. Ben jij iemand die een compliment gelijk afzwakt met “o, dat stelde niets voor” of een sarcastische opmerking maakt zoals” daar word ik toch voor betaald?”

Wees trots op jezelf en ontvang een compliment op een positieve manier. Dat compliment krijg je niet voor niets!

4. Het nut van niet altijd nuttig bezig zijn

Lees een leuk boek waar je blij van wordt, of luister naar een gezellig radio programma. Het maakt niet uit wat je doet, als je er maar blij van wordt. Gun jezelf die quality time.

Het is toch heerlijk als je het gevoel kunt loslaten dat je altijd nuttig bezig moet zijn? En als we het dan toch over nuttig hebben: wat is er nu nuttiger dan jezelf een dosis positief denken te geven en te werken aan je eigen innerlijke gemoedsrust?

Precies. Zo nu en dan is niet nuttig bezig zijn dus ontzettend nuttig. Het grootste goed dat we hebben is namelijk onze geestelijke en lichamelijke gezondheid. Dat ondersteunen, is eigenlijk het meest nuttige dat je kunt doen.

5. Van doemdenken naar positief denken

Ben je gewend om altijd uit te gaan van het ergste en ben je een echte doemdenker? Realiseer je dan dat het ook maar gedachten zijn. Het is fijn als je iemand hebt om die gedachten te kunnen delen en in het juiste perspectief te plaatsen. Maak samen van die bergen liever molshopen, die beter te overzien zijn.

Als je zo’n persoon (op dit moment) niet in je leven hebt, kan het van je afschrijven ook hiervoor erg waardevol zijn.

En….neem jezelf niet te serieus, wie kan lachen om zichzelf heeft in ieder geval positieve gedachten.

Geplaatst in Uitdagingen & Klachten Overwinnen.

Jolanda is gediplomeerd Bach therapeut. Ze heeft jarenlange ervaring in het geven van Bach bloesem advies en het vinden van de juiste Bach mix op maat die het beste aansluit bij de hulpvraag van haar klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *