drukpunten voeten

Voetreflex eenvoudig zelf toepassen met deze drukpunten in je voet

Je hebt vast wel eens gehoord van voetreflex massage. Kort gezegd gaat voetreflexologie ervan uit dat je via bepaalde drukpunten in je voeten het hele lichaam kunt behandelen. Vergelijkbaar met acupunctuur, waarbij ook bepaalde punten gestimuleerd worden omdat wordt geloofd dat ze in verbinding staan met andere delen van het lichaam.

Dat heet een “holistische” benadering, waarbij wordt gekeken naar het lichaam als geheel.

Of je daar nu in gelooft of niet: je hebt vast iets aan de tips in deze blog om tot rust te komen. Een voetmassage of voetenbadje is niet voor niets zo ontspannend! Want een voetreflex massage kun je eenvoudig zelf toepassen.

Daarvoor heb je echt geen diepgaande kennis nodig van al die ingewikkelde drukpunten in je voet (hoewel we je ook daar iets meer over vertellen).

Wat heb je dan wél nodig?

Een tennisbal is eigenlijk al genoeg!

Waar is voetmassage goed voor?

Sta je stevig en ben je goed geaard, dan is de rest van je lichaam ook in balans. Zorg goed voor je voeten met voetreflexologie massage die we hieronder beschrijven.

Dat voorkomt pijnlijke voeten, benen, knieën, heupen, rug, schouders en nek. Doe je dat niet, dan ontstaat spierspanning, uit balans zijn en vermoeidheid.

Voetreflex massage met een tennisbal: zo simpel kan het zijnHet stimuleren van de drukpunten in je voeten zorgt voor een goede doorbloeding. Door de voetreflex massage met een tennisbal zoals we die hieronder beschrijven, stimuleer je de reflexpunten op de voetzool.

In psychisch opzicht zorgt de ontstane ontspanning voor een algemeen welzijn en evenwicht. Lekker in je vel door de opheffing van blokkades.

Door voetmassage wordt je aandacht naar je voeten gebracht. Als je teveel in je hoofd zit, krijg je niet alleen hoofdpijn maar sta je ook minder stevig met beide benen op de grond.

Ook daardoor werkt een voetmassage ontspannend. Je hebt vast wel eens gehoord van de term “aarden” als het gaat om tot rust komen. Nou, waarmee kun je nou beter aarden dan met je voeten?

Drukpunten voeten: een voetreflex massage met een tennisbal

Met een tennisbal je voeten masseren. Het klinkt misschien raar, maar toch is het een weldaad voor je voeten.

Voor de voetmassage van de drukpunten voeten heb je dus een tennisbal nodig. Neem hiervoor bij voorkeur een oudere tennisbal, die al een beetje zacht geworden is.

Niet de bal die je al maandenlang door de hond laat apporteren natuurlijk. Dat is niet zo hygiënisch.

Ga met beide blote voeten op de grond staan, met de tennisbal voor je. Ga met je aandacht naar je voeten. Voel bewust de grond onder je voeten.

Heb je het gevoel dat je op beide voeten in evenwicht staat? Zet dan eerst de rechtervoet op de tennisbal. Het lichaamsgewicht rust op het linkerbeen.

Druk met je rechtervoet stevig op de bal en maak zachtjes cirkelende bewegingen. Doe het rustig aan, zodat de bal niet weg springt. En je hebt geen haast! De hele tijd achter de bal aan moeten lopen is niet de opzet van deze oefening.

Wissel na 5 minuten van voet en masseer de linkervoet op dezelfde manier.

Ten slotte sta je weer met beide voeten stevig op de grond. Richt je aandacht op het gevoel in je voeten. Kun je het verschil voelen, als een energie die door je lichaam stroomt? Voelen je voeten anders aan? Neem de tijd om bij jezelf te ontdekken wat het met je doet. Succes!

Drukpunten voet voor een goede nachtrust

De voetzoolmassage stimuleert de reflexpunten onder de voet. We noemen een aantal punten die volgens de voetreflexologie in verbinding staan met andere delen van het lichaam.

En of voetreflexologie nou “echt” werk of niet?

Doe met deze theorie wat je wilt. Misschien kun je je partner verrassen met een spontane voetreflex massage en opscheppen met je opgedane kennis? Dan houdt hij of zij er op zijn minst een ontspannende voetmassage aan over.

Allereerst: twee drukpunten op je voet die extra ontspannend werken voor het slapen ganan.

Deze twee drukpunten op je voeten helpen om dieper te slapen en uitgeruster wakker te worden.

Nummer 1 zit bovenop je voet, tussen je grote teen en die ernaast. Ongeveer twee centimeter onder het punt waar je tenen je voet worden. De plek tussen de twee botjes die daar lopen moet je hebben. Daar duw je 5 seconden, vlakbij het punt waar die botjes bij elkaar komen.

Voetreflex punten om te slapen

Daar dus

Punt nummer 2 zit aan de onderkant van je voet.  Zoek eerst de bal van de voet, en ga dan met je vinger naar de inkeping daar midden onder. Hier duw je 30 seconden.

Voetreflexologie voor betere slaap

En daar. Dan slaap je als een baby

Wissel de twee punten op deze manier een keer of vijf af.

 

Voetreflex zones

Op deze afbeelding zijn drie voetreflex zones aangegeven, die we hieronder kort zullen toelichten. Dit zijn de plekken waar spanning zich vaak verzamelt. Extra nuttig om bij een ontspannende voetmassage aandacht aan te besteden dus!

drukpunten voeten

Geel is het nek gebied.
Groen is het schouder gebied en rood is het middenrif.

Spanning in het schouder- en nek gebied ontstaan door een verkeerde houding, zoals bijvoorbeeld lang achter de computer zitten. Echt een kwaal van tegenwoordig dus, met al die kantoorbanen.

Die spanningen kunnen geblokkeerde zenuwbanen veroorzaken. Hierdoor ontstaat pijn bij het bewegen. Je kent het vast wel, een stijve nek, die pijn doet als jij je hoofd heen en weer beweegt. Of pijn in je armen omdat er een blokkade in je schouders zit.

Het middenrif ligt tussen de borst- en buikholte. Hierdoor maakt hij actief deel uit van het ademhalingsproces. En dat is niet voor niets waar zoveel meditaties en mindfulness oefeningen zich op richten.

Richt je op je ademhaling, wordt je bij vrijwel iedere geleide meditatie opgedragen. Om te ontspannen. Maar omgekeerd kan zich daarom in je middenrif, het centrum van je ademhaling, veel spanning opbouwen!

Wil je meer weten over de verschillende drukpunten in ons lichaam? Lees dan hier verder.

Geplaatst in Fit en vitaal, Natuurgeneeskunde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *