Snel in slaap vallen: 9 natuurlijke slaapmiddelen & goede slaapgewoonten

Stress en slapeloosheid hebben veel met elkaar te maken. Na een slechte nachtrust volgt een dag vol stress. Want een slechte nachtrust vreet energie, leidt tot gepieker en getob. Wat weer leidt tot slapeloosheid: een vicieuze cirkel ligt op de loer. Ieder mens heeft een  andere behoefte aan slaap, maar voor iedereen geldt dat je meer uit je nacht haalt wanneer je goed tot rust komt. Een natuurlijk slaapmiddel helpt je niet alleen snel in slaap vallen, maar kan ook de kwaliteit van je slaapuren verhogen door je dieper te laten slapen.

Leestips: ontdek nog meer natuurlijke middelen tegen stress

Heb jij moeite met snel in slaap vallen?

Slapen is een complex fysiologisch gebeuren. In onze slaap rusten we niet alleen lichamelijk uit. De slaap is een natuurlijke fase waarin het lichaam zich hersteld en de interne systemen controleert. De herinneringen worden opgeslagen, celafval wordt afgevoerd en energie wordt opgeslagen voor de komende dag. Kortom: een goede nachtrust is essentieel, maar helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Heb jij moeite met in slaap vallen? Hieronder bespreken we 9 producten die je kunnen helpen om gemakkelijker in slaap te vallen. Op internet vind je allerlei technieken die je beloven dat ze je helpen om binnen 5 minuten in slaap te vallen. Niet geschoten is natuurlijk altijd mis, maar onze ervaring leert dat deze natuurlijke slaapmiddelen meer effect hebben.

Na de 9 tips vind je nog een aantal technieken die je helpen om consequent beter te slapen.

Val ook sneller in slaap met deze natuurlijke slaapmiddelen

Gebrek aan slaap kan tot ziekte leiden

Slaaptekort veroorzaakt allerlei kwalen, zoals een slechte concentratie, hoofdpijn, snel geïrriteerd zijn en minder weerstand. Al die kwalen zorgen ook op de werkvloer voor een grotere kans op ongelukken en verlies aan productiviteit.

Inmiddels is slecht slapen een echte volkskwaal geworden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die ’s nachts 2 tot 3 uur te weinig slapen, minder weerstand krijgen. De immuunreacties nemen met 30% af.

Ergens een nachtje over slapen

We zeggen het niet voor niets, dat we soms ergens een nachtje over willen slapen. Tijdens het slapen leggend de hersenen in het geheugen vast wat er overdag gebeurt is. Wat vandaag nog nieuw en verwarrend is, kan na een gezonde nachtrust al een stuk duidelijker zijn. Snel in slaap vallen  geeft onze hersenen voldoende tijd om alles te verwerken.

9 natuurlijke slaapmiddelen

Snel in slaap vallen door goede slaapgewoonten

Om snel in slaap te kunnen vallen helpt het als je de dag afsluit met vaste slaaprituelen. Eigenlijk kun je dat net zo invullen als je zelf prettig vind. Bijvoorbeeld het laatste rondje met de hond, nog even rustig een boek lezen Niet te spannend), een vaste bedtijd.

Alles is goed als het voor jou een prettig ritueel is. Net zoals we dat als kinderen gewend waren. Zo rond je de dag echt af, kom je tot rust. Klaar om te slapen!

 1: Snel in slaap vallen met thee

Drink ‘s avonds kruidenthee, gezet van kruiden/planten die een rustgevend effect hebben. Snel in slaap vallen zal dan ook beter lukken. Er is veel keus in kant en klare theebuiltjes, dus er zit vast wel een combinatie bij die je lekker vind. Veel verschillende thee merken hebben wel een thee om te slapen in hun assortiment.

Leestip: allemaal ontspannende kopjes thee in één overzicht

Ben je niet zo’n theeleut, dan is een bananen smoothie misschien iets voor jou. Want ook die gele krommerds hebben stofjes in zich die de slaap bevorderen!

2: Bananen als slaapmiddel

Bananen bevatten  naast vitamine B12  ook stoffen die zorgen voor de aanmaak van de chemische stof serotine in de hersenen. Dit heeft volgens deskundigen een kalmerende en slaapbevorderende werking. Slapeloosheid wordt bestreden door de vorming van endorfine (feel good chemicaliën). Die hebben een ontspannende werking en verminderen stress. Meer hierover kun je lezen op  de website van de  Nederlandse vereniging voor slaap/waak onderzoek.

Een super simpele bananen smoothie: 1 banaan, 150 gram aardbeien, 1,2 dl magere yoghurt en 0,6 dl melk (of sinaasappelsap).

Doe al deze ingrediënten in de blender en mix het in 1 minuut glad. Direct serveren!

3: Homeopathische slaapmiddelen

Er zijn verschillende middelen, met verschillende werking in de homeopathie van Dr. Vogel.

  • Dormeasan helpt bij in en doorslaap problemen. Dit middel onderdrukt de remslaap niet waardoor je een natuurlijke slaap houdt.
  • Avena sativa complex werkt slaaptijd verlengend, wanneer je te vroeg wakker wordt en niet door kunt slapen.
  • Coffea D3 is het juiste middel na grote geestelijke inspanning en opwindende gebeurtenissen. Coffea werkt ook goed bij gedachten die maar door het hoofd blijven malen.

4: Bachbloesems voor een goede nachtrust

  • Klaproos is één van de meest gebruikte bachbloesem voor slaapproblemen, voor jong en oud. De Klaproos werkt vooral goed als je een drukke dag hebt gehad.
  • Slaapmutsje werkt op dezelfde manier als klaproos. Het verschil is dat slaapmutsje meer inwerkt op het hart en de dromen.
  • Purple flower zorgt ervoor dat je gedachten die ‘s nachts te veel in je hoofd blijven hangen los kunt laten.
  • White chestnut is een goede remedie als gedachten blijven rondtollen in je hoofd, en je die gedachten niet meer kunt stoppen.
  • Engelwortel is een goede beschermer tijdens de nacht, fijn bij angstdromen.snel in slaap vallen bachbloesems

 5: Melatonine

Melatonine is een hormoon. Het speelt een rol in het slaap-waakritme van ons lichaam. Het zorgt ervoor dat we slaperig worden als het donker wordt.

Melatonine kan worden gebruikt bij bepaalde vormen van slapeloosheid. Dit middel is gewoon bij de drogist te koop, maar dat is wel in een lage dosering. In hogere dosering moet het door een arts worden voorgeschreven.

Dit slaapmiddel is niet geregistreerd voor gebruik bij kinderen. Dit betekend dat de fabrikant melatonine niet heeft onderzocht bij kinderen. Maar er is wel ander onderzoek gedaan naar melatonine bij kinderen met bepaalde vormen van slapeloosheid. Uit dit onderzoek blijkt dat melatonine bij kinderen werkt en veilig is, als de arts het voorschrijft in de juiste dosering bij de juiste slaapklachten.

6: Snel in slaap vallen tijdens zwangerschap

Omdat kruiden natuurlijk zijn, zou je denken dat die altijd veilig zijn om te gebruiken. Maar: er zijn kruiden die net zoveel kracht hebben als bepaalde chemische medicijnen, sommigen kunnen zelfs giftig zijn! Het daarom ook aan te raden om te overleggen met de huisarts of verloskundige voor het gebruik van een natuurlijk slaapmiddel.

De bachbloesem slaapmiddelen, zoals in deze blog genoemd kunnen zonder problemen gebruikt worden. Bachbloesems hebben geen bijwerkingen.

7: Hoe val je snel in slaap als kind?

Calcium carbonicum Hahnemanni D6 helpt goed bij kinderen die bang zijn in het donker. Het gaat om kinderen die veel dromen en snel transpireren. Vaak willen ze dat de deur van de slaapkamer open blijft staan, zodat ze hun ouders kunnen horen.

De genoemde bachbloesems in deze blog zijn ook geschikt voor kinderen.

8: Snel in slaap vallen zonder recept

Bij elke drogist is er een groot assortiment aan natuurlijke slaapmiddelen. Digibach heeft er een aantal op een rijtje gezet:

  • Sleepzz heeft verschillende producten om te slapen. Voor jong en oud.
  • MetaRelax bij stress momenten en vermoeidheid.
  • Valdispert, heeft naast rustgevende middelen ook een slaapmiddel.
  • Ymea dag en nacht. Bij nachtelijk transpireren en gebroken nachten.
  • Valeriaan is een rustgevend kruid, helpt om snel in slaap te vallen.
  • Sint Janskruid wordt ook gebruikt bij slapeloosheid, dit kom je ook tegen sommige thee om te slapen.

9: Warme melk, de witte slaapmotor

Als je niet kunt slapen neem je een beker warme (anijs)melk, en je valt vanzelf in slaap. Dit is een bekend middeltje uit oma’s tijd: Werkt dit inderdaad zo? Of is het suggestie? Wat maakt het eigenlijk uit.: Stel dat het werkt omdat het suggestie is, dan is dat toch prima?

Goede slaapgewoonten: technieken om snel in slaap te vallen

Een goede nachtrust wordt ook bevorderd door goede slaapgewoonten. Als kind heb je meestal wel een vast ritme als het bedtijd is. Volwassenen hebben dat meestal niet meer, door allerlei oorzaken. Digibach heeft er een aantal op een rijtje gezet.

  • Consequent op dezelfde tijd naar bed gaan en opstaan
  • Geen lichamelijke inspanning voor het slapen gaan: door inspanning komt endorfine vrij. Endorfine zet aan tot actie, dat helpt dus niet echt om te ontspannen
  • Geen geestelijke opwinding, zoals het kijken van spannende tv programma’s, tot ’s avonds laat doorwerken
  • Ontdek hoeveel uur slaap je nodig hebt en zorg dat je dit ook elke nacht krijgt
  • Geen dutjes tussendoor, dan slaap je ’s nachts minder goed. Vergelijk het met snoepen voor het eten waardoor je minder trek hebt
  • Zorg voor een frisse slaapkamer: een goede ventilatie en niet te warm
  • Opwekkende middelen, zoals koffie kunnen de slaap ook verstoren. Liever geen koffie na vier uur in de middag
  • Wees matig met alcohol: bij te veel alcohol gebruik slaap je minder diep en rust daardoor minder goed uit
Geplaatst in Fit en vitaal.

2 reacties

  1. Pingback: 12 soorten thee om te slapen | Ontdek jouw favoriete slaapmuts thee!

  2. Pingback: Hand- en voetreflexologie: 4 reflexpunten om zelf eenvoudig toe te passen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *