omgaan met emoties door ze niet te onderdrukken maar te herkennen

Beter omgaan met emoties (een complete handleiding + 5 tips)

Op een goede manier leren omgaan met emoties is beter dan ze te onderdrukken. Elke dag maken we allerlei emoties door, die betekenis geven aan je leven. Het probleem om emoties niet te kunnen uiten of deze proberen uit te schakelen, klinkt velen vast bekend in de oren.

Ben jij je bewust van je eigen emoties, en hoe jij ermee omgaat? En wil je weten waarom emoties belangrijk zijn, en je ze beter niet kunt onderdrukken? Lees dan vooral verder!

Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest, doch dat nooit zal opdagen. (Nicolaas Beets 1814-1903)

Spring naar:

Een-complete-handleiding-voor-omgaan-met-emoties

Het gevaar van emoties onderdrukken

Emoties zijn verbonden met je lichaam. Daardoor zal je ook snel in je lichaam merken wat de gevolgen zijn van het onderdrukken van emoties. Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. Je kunt misselijk worden van angst, of buikpijn krijgen van stress.

Bij kortdurende emoties gaat dat gevoel vanzelf weer weg, maar je kunt je voorstellen dat door je emoties te onderdrukken ook de uitwerking op je lichaam blijft. De klachten geven aan dat het innerlijk evenwicht verstoord is. Zo heeft iedereen zijn eigen zwakke plekken, waar klachten ontstaan als je te lang met stress blijft lopen.

Niet voor niets hebben we in onze taal verschillende uitdrukkingen die dit duidelijk maken. Het is fijn om je hart te luchten, en maak van je hart geen moordkuil! Wanneer iets je de keel gaat uithangen, weet je zeker dat je er genoeg van hebt. Duidelijke taal, zou je denken. Maar dan moet je wel (h)erkennen dat die emoties er zijn.

Emoties niet kunnen uiten

Het niet kunnen uiten van emoties heeft ook invloed op hoe jij met de wereld om je heen omgaat. Doordat je geen verbinding voelt, kan dat een gevoel van leegte geven, die je op een andere manier gaat compenseren. Misschien zoek je kicks, waardoor er veel adrenaline vrij komt, zodat je toch iets voelt. Of je wilt vooral aardig gevonden worden en vooral voldoen aan de verwachtingen van anderen.

Een leven met onderdrukte emoties zorgt voor stress. En dat kan zelfs leiden tot eenzaamheid, depressiviteit, vervreemding, cynisme en verstoorde relaties. Een cirkel waar je niet zo makkelijk in je eentje weer uit komt.

Je emoties leren herkennen

Wat zijn emoties: volgens het Van Dale woordenboek zijn emoties een ‘aandoening van het gemoed’, (plotselinge) ontroering en gevoelens als ‘datgene dat men voelt’. Over basis emoties is veel geschreven, maar wetenschappers zijn het niet helemaal met elkaar eens over het aantal dat basis emoties genoemd kunnen worden.

Bekende emoties zijn in ieder geval: boosheid, angst, verdriet, onzekerheid, eenzaamheid, wanhoop en (over)bezorgdheid. Bij het werken met Bach druppels worden deze als uitgangspunt gebruikt bij het uitzoeken van de passende remedies.

Probeer jezelf aan te leren om regelmatig een “emotiecheck” uit te voeren. Net zoals je tijdens een lange autorit zo nu en dan een blik op de brandstofmeter werpt, leer je jezelf dan aan om af en toe bewust stil te staan bij de vraag “Hoe voel ik me nu? Welke emoties zijn er en waar komen die vandaan?”

omgaan met emoties
Hoe voel jij je vandaag?

Omgaan met emoties door betere zelfreflectie

Om meer te weten te komen over je eigen emoties en hoe je op situaties regeert, is het goed om eerst de balans op te maken. Hoe sta jij op dit moment in het leven? Heb je genoeg rust in je hoofd en ruimte om te genieten van het leven? Of speelt er zoveel tegelijk, dat je niet meer weet hoe je de rust moet vinden? Of zijn er angsten of onzekerheden die je in de weg zitten?

Hoe tevreden ben je op dit moment met:

  • Sociale contacten: voldoende contacten, fijne contacten……………………
  • Relatie/gezin: genoeg tijd voor elkaar, spanningen, plezier…………………
  • Werk: wordt je gewaardeerd, werkdruk, leuke collega’s……………………..
  • Vrije tijd/ontspanning: kom je daar voldoende aan toe……………………….
  • Basis gemoedstoestand: tevreden, blij, boos, angstig,……………………….

Over dit soort dingen nadenken kan je helpen om je emoties beter te herkennen, te begrijpen en erover na te denken waar die emoties vandaan komen. En door te begrijpen waar je emoties vandaan komen, kun je er beter mee om leren gaan.

Als hoog sensitief persoon omgaan met emoties

Voor hoog sensitieve mensen is het vaak nog een beetje moeilijker om met hun emoties om te gaan. Gelukkig is hier steeds mee aandacht voor; de herkenning is belangrijk, omdat het een bevestiging is dat er niets mis met je is.

Wanneer je weet dat prikkels en emoties veel intensiever beleefd worden kun je hier leren rekening mee te houden. Want een overprikkeling aan informatie en indrukken, kan jou blokkeren en leiden tot irritatie. Goed je eigen grenzen leren kennen en aangeven dus!

Onthoud in ieder geval dat het niets is om je voor te schamen als jij wat vaker een momentje voor jezelf nodig hebt om “emotioneel op te laden” na een (sociaal) drukke dag.

Hoe ga je om met emoties van anderen?

Emoties beïnvloeden zowel de keuzes die je maakt, als de manier waarop je met anderen omgaat. Daarom is het belangrijk om jezelf te accepteren met al je emoties, maar ook de mensen in je omgeving. Door bewust te zijn van je eigen emotionele reacties én die van je naasten, kun je daar beter rekening mee houden.

Omgaan met emoties van kinderen

Kinderen willen het gevoel hebben dat ouders van ze houden, belangstelling hebben voor wat ze doen en emotioneel betrokken zijn. Dat is eigenlijk wel een basisvoorwaarde, om het goed voorbeeld te geven in het omgaan met emoties. Je bent emotioneel betrokken als je bijvoorbeeld vraag: “hoe is je spreekbeurt gegaan?” En om daar bij emoties te benoemen, zoals: was het eng om voor de klas te staan? Zo leert een kind emoties te herkennen en te benoemen.

Het is belangrijk om allerlei emoties samen met je kind te kunnen beleven. Dat doe je door je kind te troosten bij pijn en verdriet. Maar ook om samen te kunnen lachen. Het gaat er om dat je met je kind meevoelt, en je inleeft in zijn wereld. Wanneer je voelt wat een kind nodig heeft, voelt hij zich veilig en leert om te gaan met zijn eigen emoties. Leer je kind dat emoties bij het leven horen, en dat je die niet weg moet stoppen!

Omgaan met emoties in gesprekken

Voor een goed gesprek heb je een aantal dingen nodig, zoals interesse in elkaar hebben, goed naar elkaar kunnen luisteren en het delen van emoties. Heb je emoties nodig in een gesprek dan? Jazeker, want als je in een gesprek gevoelens met elkaar kunt delen, ga je elkaar ook beter begrijpen.

Als je niet boos durft te worden als iemand over je grenzen heen gaat, wordt het lastig om ontspannen en eerlijk met elkaar om te gaan. Of als je verdrietig bent, kun je alleen troost verwachten als je dat verdriet ook durft te laten zien.

Door het delen van emoties wordt een gesprek menselijk, in plaats van rationeel en afstandelijk. Het voorkomt boosheid en teleurstelling, als onze on uitgesproken verwachtingen niet worden vervuld.

Omgaan met emoties in gesprekken doe je vooral door goed naar elkaar te luisteren
Omgaan met emoties in gesprekken doe je vooral door goed naar elkaar te luisteren

Omgaan met negatieve emoties

De manier waarop je emoties beleefd, bepalen of het voor jou een positieve of negatieve emotie is. Negatieve emoties kunnen bijvoorbeeld angst, jaloezie of onzekerheid zijn, omdat deze een vervelend gevoel geven. Als je deze emoties afkeurt, dan ga je deze emotie negeren en leer je er niet mee omgaan als deel van jezelf.

Het mooie van Bachbloesems is, dat deze jou helpen deze emoties te accepteren en te transformeren naar positieve emoties en acceptatie.

5 praktische tips en oefeningen voor omgaan met emoties

Wanneer je emoties niet goed kunt uiten, kunnen ze je energie blokkeren. Die spanning ga je uiteindelijk ook in je lichaam voelen. Hoe kun je die emoties de ruimte geven, waardoor je leven een stukje lichter wordt: we zetten 5 tips voor je op een rijtje.

1. Negatieve emoties aanpassen

Tegenover iedere negatieve emotie, staat een positieve. Bijvoorbeeld tegenover jaloezie staat liefde, de tegenpool van boosheid is tevreden zijn. Dus als je weer eens negatieve gevoelens hebt, probeer dan eens een positief gevoel tegenover te zetten. Kijk eens wat er dan met je gevoel gebeurt. Of denk eens aan iets grappigs of een leuke herinnering.

Het werken met Bachbloesems gaat ook uit van dit principe: de remedies versterken de positieve kant van de emotie. Bijvoorbeeld bij angst geeft Aspen een gevoel van vertrouwen, veiligheid en onbevreesdheid.

omgaan met emoties
Zoek een plek waar jij je prettig voelt en je ongestoord kunt luisteren naar de muziek die bij jouw emotie past.

2. Kies muziek die je raakt

Muziek kan helpen om emoties op te roepen en te uiten. Kies hiervoor muziek uit, die op dat moment bij je stemming past. Ben je verdrietig en kun je dat niet uiten? Zoek dan muziek uit, die jou helpt de tranen de vrije loop te laten. Het kan natuurlijk ook dat je juist iets opzet waar je blij van wordt en waar je even lekker op kunt dansen om je stress achter je te laten.

3. Lachen is gezond

Humor maakt het makkelijker om met emoties om te gaan. Wanneer je werkelijk om jezelf kunt lachen als het allemaal even tegenzit, dan lukt het je ook beter om te relativeren. Dat is wat anders als je jouw zorgen verstopt achter aan masker van vrolijkheid, omdat niemand mag merken dat het niet goed met je gaat. In deze toestand kun je wel wat positiviteit van Bachbloesem Agrimony gebruiken.

4. Mindfulness om boosheid te verminderen

Net als lachen, is ook boosheid gezond. Maar dan wel als die emotie met mate wordt gebruikt en op een beheerste manier. Want als iemand jou oneerlijk heeft behandeld, kun je boos worden om aan te geven dat je dit niet pikt.

Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat je helemaal door het lint gaat van boosheid. Want dan heb jij jezelf duidelijk niet onder controle.

Mindfulness kan je helpen om je boosheid onder controle te houden en je bewust te worden van deze gevoelens. Er is altijd wel een mindfulness training bij jou in de buurt, maar je zou om te beginnen eens een mindfulness app kunnen proberen.

5. Ga de natuur in

De natuur is een plek waar je heerlijk tot jezelf kunt komen. Het maakt niet uit of je naar het bos of het strand gaat of in je eigen achtertuin. Het is een plek waar je in het hier en nu kunt zijn, en je gedachten en emoties de vrije loop kunt laten. Hoe heerlijk is het om langs het strand te wandelen en de wind alles van je af te laten blazen! De natuur is zonder oordeel, dus ook je emoties mogen er gewoon zijn. Het is jammer dat steeds meer mensen vervreemden van de natuur. Tijd om dat weer te gaan ontdekken!

Geplaatst in Mindful & Lekker in je Vel, Uitdagingen & Klachten Overwinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *