Natuurlijke aanpak van paniekaanvallen

Wil jij graag op een natuurlijke manier met paniekaanvallen omgaan? Ben je liever niet direct (of volledig) afhankelijk van medicatie, of ben je juist benieuwd of er ook natuurlijke medicijnen tegen paniekaanvallen bestaan?

In dit artikel geef ik je een open inkijkje in hoe ik zelf omga met de paniekaanvallen waar ik al jaren mee te maken heb. Spoiler alert: ik gebruik dus géén medicijnen.

Mijn zoektocht naar een manier om beter om te gaan met mijn paniekaanvallen, begon wel bij de huisarts. En dat is het eerste dat ik je mee wil geven…

natuurlijke aanpak van paniekaanvallen

Eerst een disclaimer over omgaan met paniekaanvallen

Wanneer jij erg veel last hebt van paniekaanvallen, is de eerste stap altijd om met je huisarts te gaan praten. Dat heb ik zelf ook gedaan.

Wees alleen wel kritisch. Vraag als het even kan een second opinion van een psycholoog (als het goed is kan je huisarts je doorverwijzen).

Mijn huisarts begon namelijk direct over medicatie, maar toen ik om een doorverwijzing vroeg gaf hij me die ook. De professionals die ik daarna sprak, gaven stuk voor stuk aan dat medicatie in mijn geval absoluut niet nodig leek.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat jij er geen baat bij kunt hebben. De moraal van dit verhaal is: schakel altijd professionele hulp in wanneer je dat nodig hebt. In dit artikel deel ik simpelweg de handvatten die mij – naast dus die professionele hulp – beter helpen omgaan met mijn paniekaanvallen.

Natuurlijke manieren van omgaan met paniekaanvallen, een overzicht

Hieronder vind je een snel overzicht van mijn favoriete natuurlijke aanpak van paniekaanvallen. Hopelijk vind je zo snel iets dat jou kan ondersteunen in je proces. Of scroll verder naar beneden om meer te lezen over mijn ervaringen hiermee.

Product

Voordelen

Prijs

Valeriaan (Valdispert)

Perfect voor stressvolle periodes. Meest gebruikt in tabletvorm. Ik zweer bij deze variant van Valdispert.

Yoga en meditatie

Een perfecte manier om jezelf te aarden en een positievere en evenwichte houding aan te nemen.

Bach rescue

Bach Rescue wordt gebruikt bij korte periodes van stress of onrust. Te gebruiken als spray of druppels.

Mindfulness

Mindfulness is eigenlijk een variant op meditatie die je doorlopend toepast. Je leert om altijd zen te zijn.

Bach mix op maat

Met een voor jou samengestelde Bach mix pakken we de bron van je stress aan.

#1 Bach bloesems

Natuurlijk mag Bach bloesem niet in dit overzicht ontbreken. Dit is een natuurlijk middel, dat jou helpt om beter te luisteren naar jezelf.

Daardoor kan het je helpen om te begrijpen waar jouw paniekaanvallen vandaan komen. Want die paniek alleen maar wegdrukken heeft vaak een averechts effect. Door in plaats daarvan te leren om naar je angsten te luisteren en ermee in evenwicht te komen, werk je aan een duurzamer oplossing.

Zelf ben ik niet de consulent achter DigiBach. Net als ik heb gedaan, kun je bij haar een gratis consult aanvragen dat jou meer inzicht zal bieden.

In het bijzonder Bach rescue spray helpt me in momenten dat het allemaal nét even te veel wordt.

#2 Valeriaan

Zoals je kunt lezen in mijn artikel over mijn ervaringen met valeriaan, ben ik een groot fan van deze natuurlijke rustgever.

Valeriaan wordt al eeuwenlang gebruikt als een natuurlijke rustgever. Je kunt het in veel verschillende vormen gebruiken:

  • Thee
  • Tabletten
  • Druppels

Tabletten zijn hiervan mijn favoriet, omdat het heel eenvoudig te gebruiken is en bij mij altijd heel snel werkt.

Al na een paar minuten voel ik mezelf kalmer worden. Valeriaan is daarom een natuurlijk alternatief voor medicijnen dat mij al door menig paniekaanval heen heeft geholpen.

Dit is de plant valeriaan. De werkzame stoffen maken het een goed natuurlijk medicijn bij paniekaanvallen

#3 Meditatie en mindfulness

Bij het kopje Bach bloesem had ik het al over het werken aan een duurzame aanpak van je paniekaanvallen. Meditatie en mindfulness zijn daarvoor misschien wel de beste manieren, omdat je jouw geest als het ware traint om geen aandacht meer aan de paniek te schenken.

Komt het je bekend voor dat een paniekaanval voelt alsof je door een negatieve maalstroom van gedachten wordt meegesleurd?

Het voelt dan alsof het volgen van die stroom het enige wat je kunt doen. Je kunt alleen maar blijven denken en piekeren, omdat het voelt als de enige manier om uit het probleem te komen. Maar je zult ongetwijfeld ook herkennen dat dit geen middel is om je paniekaanvallen te beteugelen. In plaats daarvan voedt het de paniekaanval alleen maar.

Voor mij was het echt een eye-opener om gedachten en zorgen als verslaving te gaan zien, via onderstaande video.

Je blijft je maar zorgen maken, ook al weet je dat het niet goed voor je is. Maar het is wat je kent, wat comfortabel voelt en wat je denkt dat de oplossing is. En dus blijf je maar naar piekeren grijpen, zoals een alcoholist naar de fles grijpt.

Voor mij was dit vaak het begin van een paniekaanval. Een natuurlijke manier om ermee om te gaan is dan ook het tot rust leren brengen van je gedachten.

En dat is waar meditatie en mindfulness om de hoek komen kijken.

Meditatie helpt goed op een moment dat je door piekeren of een paniekaanval wordt overvallen. Het helpt je als het ware om die donkere stroom van gedachten waar we het eerder over hadden tot bedaren te brengen.

Mindfulness helpt je om die rustige staat meer onderdeel te maken van je vaste manier van zijn. Door mindful te zijn leer je om te voorkomen dat je überhaupt wordt gegrepen door die stroom die je meevoert naar een paniekaanval.

Op zoek naar inspiratie?

#4 Therapie

Dit was voor mij best wel een drempel om over te gaan, maar ik ben zo blij dat ik die stap genomen heb.

Misschien zie jij die drempel ook. In therapie gaan voelt toch een beetje als toegeven dat je er zelf niet uitkomt. Maar is dat nou echt zo erg? Is het niet juist ontzettend fijn om iemand te hebben die jou gaat helpen dit patroon nu eindelijk eens te doorbreken? Iemand die daar niet voor niets zijn of haar werk van heeft gemaakt?

Hier kwam ik uiteindelijk terecht via die huisarts waar ik het eerder over had. Maar, ik moest er wel zelf naar vragen. Eigenlijk best kwalijk, maar het laat nog maar eens zien dat je ook zelf goed moet doorvragen om te ontdekken wat voor jou goed is.

Via de huisarts kwam ik terecht bij de prakijktondersteuner (een psycholoog die voor de huisartsenpraktijk werkt) en zij hielp me om een geschikte therapeut te vinden.

Die therapeut helpt me nu met praktische handvatten om op een meer constructieve manier met die paniekaanvallen om te gaan. Daarmee zijn ze natuurlijk niet van het ene op het andere moment verdwenen, maar ik merk wel een grote verbetering.

In combinatie met de andere dingen die ik hierboven besprak, heeft het mij in ieder geval geholpen om op een veel betere en natuurlijker manier met mijn paniekaanvallen om te gaan.

Mijn belagrijkste boodschap met dit artikel is dan dus ook: durf om hulp te vragen. Het is weliswaar een drempel om toe te geven dat je therapie nodig hebt, maar het toont kracht wanneer je die drempel overgaat.

#5 Natuurlijke medicijnen bij paniekaanvallen

Tot slot bespreek ik nog een aantal natuurlijke “medicijnen” tegen paniekaanvallen. Ik zet medicijnen bewust tussen aanhalingstekens. Want het gaat hier niet om middelen die de paniekaanval gericht beteugelen of aanpakken, zoals bij medicijnen vaak het geval is.

Wel kunnen deze natuurlijke middelen je helpen om jouw paniekaanval beter te doorstaan.

Bach bloesem (in het bijzonder Bach rescue) en Valeriaan kwamen al voorbij. Daarnaast zijn er nog:

  • Kamille
  • Lavendel
  • Passiebloem
  • Sint Janskruid

Dit zijn planten en kruiden die een rustgevende of opbeurende werking hebben. Een prettige manier om te gebruiken is door er een kopje ontspannende thee van te zetten.

Las tijdens het drinken van je kopje thee dan direct een moment van rust voor jezelf in. Volg je ademhaling, wees je heel bewust wanneer je op de thee blaast om te laten afkoelen. Wees op deze manier echt volledig aanwezig in het nu. Vaak zul je dan merken dat je paniekaanval langzaam wegebt.

Gefeliciteerd, je hebt net je eerste momentje mindfuless toegepast!

Product

Voordelen

Prijs

Valeriaan (Valdispert)

Perfect voor stressvolle periodes. Meest gebruikt in tabletvorm. Ik zweer bij deze variant van Valdispert.

Yoga en meditatie

Een perfecte manier om jezelf te aarden en een positievere en evenwichte houding aan te nemen.

Bach rescue

Bach Rescue wordt gebruikt bij korte periodes van stress of onrust. Te gebruiken als spray of druppels.

Mindfulness

Mindfulness is eigenlijk een variant op meditatie die je doorlopend toepast. Je leert om altijd zen te zijn.

Bach mix op maat

Met een voor jou samengestelde Bach mix pakken we de bron van je stress aan.

Geplaatst in Mindful & Lekker in je Vel, Uitdagingen & Klachten Overwinnen.

Tim is het digitale deel van DigiBach. In het dagelijks leven is hij online marketeer, waardoor hij veel tijd achter zijn scherm doorbrengt. Hij is altijd op zoek naar manieren dat digitale bestaat te combineren met zingeving, van mindfulness apps tot online yoga lessen. Voor DigiBach schrijft hij over zijn zoektocht en vondsten.