Mindfulness vakantie: gezondheidsvoordelen & 5 tips

Wanneer je alleen op vakantie tot rust kunt komen (of zelfs daar niet…)

Een mindfulness vakantie of weekend wordt steeds populairder. Waar komt die groeiende populariteit vandaan? Wat zoeken we, wanneer we ons voor een weekend, week of langer terugtrekken uit de maatschappij? En waarom vinden we het niet in een “gewone” vakantie?

Wat is een mindfulness vakantie?

Wat is mindfulness?

Vakantie en mindfulness

Alleen op vakantie tot rust komen

Een paar tips om mindful op vakantie te zijn

Veel mensen gaan op vakantie “om op te laden”. Het is een periode waar je tijdens je werk weken, zo niet maandenlang naartoe kunt leven. Als je die eerste vakantiedag maar haalt, dan komt alles goed. En dus sleep je jezelf door de dagen waar maar geen einde aan lijkt te komen, tot het dan eindelijk tijd is om het vliegtuig te pakken.

En dan is die vakantie voor je het weet voorbij en zit je weer achter je computer, reikhalzend uitkijkend naar de volgende vakantie. Hoe komt dat toch?

In dit artikel laten we je kennismaken met wat een mindfulness vakantie is. Daarnaast bekijken we ook hoe je iedere vakantie een beetje mindful kunt maken. Want mindful op vakantie gaan, dat zouden meer mensen moeten doen.

Mindfulness vakantie wordt steeds populairder. Waarom eigenlijk?

Wat is een mindfulness vakantie?

Een mindfulness vakantie is een soort retraite, waarop je je even helemaal terugtrekt uit de drukke moderne maatschappij. Meestal op een plek ergens in de natuur, los van de drukte van steden.

Mindfulness kan je helpen om krachtiger en evenwichtiger in het leven te staan. Maar, het is niet iets dat je van het ene op het andere moment beheerst. Veel mensen vinden er in hun dagelijks leven de rust niet voor.

Herken je dat? Je zit net in je kleermakerszit, je ogen gesloten, klaar om helemaal zen te worden. Maar in plaats van ontspanning komt er een stroom aan gedachten bij je op over wat er nog allemaal moet gebeuren.

Zeker als je nog niet zo geoefend bent in mindfulness en meditatie, kan het lastig zijn om in je dagelijkse omgeving die staat te bereiken. Dan kan het een uitkomst zijn om je eerste stappen richting een mindful leven te combineren met een vakantie.

Meestal een (lang) weekend tot een week, ga je – onder professionele begeleiding – aan de slag met technieken om meer aanwezig te zijn in het nu. Je leert om minder snel uit evenwicht gebracht te worden door gedachten of emoties.

Veel mensen komen energieker, vrolijker en helemaal “opgeladen” terug. Ook in het dagelijks leven plukken ze de vruchten, doordat ze beter kunnen omgaan met tegenslagen en plotselinge uitdagingen op het werk. Niet voor niets zweren veel topmensen uit het zakenleven bij meditatie of mindfulness om altijd “scherp” te zijn.

Maar wat is mindfulness eigenlijk? En hoe ziet het programma van een mindfulness reis er uit?

Wat is mindfulness?

Mindfulness draait om aandacht. Aanwezigheid in het hier en nu, en je bewust zijn van je eigen ervaringen, gevoelens en gedachten, zonder daar direct een waardeoordeel aan te verbinden.

Het is dus niet – wat veel mensen denken – gericht op het uitschakelen van je emoties en gedachten. Als je mindfulness beoefent, train je jezelf om gedachten die in je op komen voorbij te zien dwarrelen als bladeren in de wind.

Alan Watts – die zich gedurende zijn leven inzette voor het verspreiden van het Boeddhistisch gedachtegoed – zegt het mooi:

“Probeer niet om je gedachten stil te krijgen. Dat is als iemand die probeert om een roerig wateroppervlak tot bedaren te brengen door de golven plat te slaan. Alles wat je ermee bereikt, is dat je voor meer chaos zorgt.” 

Waarom op mindfulness vakantie?

Mindfulness is geen trucje, techniek of life hack die je jezelf in een workshop aanleert. Het is een levenswijze, een manier van zijn. 

Natuurlijk zijn er wel de nodige workshops en cursussen. Die kunnen je ook zeker op weg helpen om mindfulness eigen te maken.

Het probleem blijft dat je dan 1 of 2 uurtjes per week in de meditatieve cursusruimte doorbrengt. Daarna stap je naar buiten, en val je direct weer terug in je drukke leven.

Op een mindfulness weekend of vakantie is dat anders: dan ben je een paar dagen lang in de juiste mindset. Zo wordt het makkelijker om je deze nieuwe manier van zijn eigen te maken.

Dat wil overigens niet zeggen dat je na een week op mindfulness vakantie uitgeleerd bent. Je bent nooit “klaar” met mindful zijn. Bewuste aandacht is iets dat je actief moet blijven beoefenen, al zul je merken dat je je geest kunt trainen het steeds meer onbewust toe te passen. 
Bij mindfulness gaat het om de reis boven de bestemming, en die reis duurt je hele leven. Een week lang mindful op vakantie, kan je helpen om de eerste stap te zetten.

Vakantie en mindfulness versterken elkaar

Nu weten we dus wat mindfulness inhoudt: aanwezigheid zijn in het hier en nu, zonder te worden afgeleid door gedachten of zorgen.

Mindful op vakantie gaan houdt dus in dat je met je aandacht ook echt bij je vakantie bent. Dat klinkt als een inkoppertje, toch?

Want steeds meer mensen staan ook op hun vakantiebestemming nog 100% “aan”. Ze houden contact met het thuisfront. Iedere belevenis of vakantiefoto wordt direct gedeeld op Instagram en Facebook, om vervolgens gespannen het aantal likes af te wachten. Steeds meer mensen geven zelfs aan ook op vakantie hun werkmail te checken. De laptop is immers toch mee!

Een mindfulness weekend kan je helpen beter in evenwicht te komen.

Alleen op vakantie tot rust komen? (Of zelf daar niet!)

Steeds meer mensen hebben vakantie echt nodig om weer op te kunnen laden na weken of maandenlang hard werken. “Eindelijk vakantie, even tot rust komen!”

Het is eigenlijk best zorgwekkend dat iemand een vakantie echt nodig heeft om op te laden. Want wat gaat er in het dagelijks leven dan mis, waardoor iemand daar niet aan toe komt? Kennelijk kan die persoon zich in zijn of haar dagelijkse omgeving niet voldoende “uit” zetten om tot rust te komen.

Maar komen we wel echt tot rust op vakantie? Zoals we hierboven bespraken, zijn steeds meer mensen niet met volle aandacht op vakantie. 

Een paar tips om mindful op vakantie te zijn

Om af te sluiten nog een paar tips waarmee je iedere vakantie een beetje meer mindful kunt maken.

1. Mediteren kan overal

Begin ook (JUIST!) op vakantie je dag met een meditatie. Je hebt er de tijd voor nu, neem die dan ook! Ga bijvoorbeeld lekker in de ochtendzon zitten op het balkon van je hotelkamer. Jezelf laten wegdromen op het bedje op het strand kan natuurlijk ook. Staar naar de horizon, volg een zeilboot die daar voorbij vaart en laat je gedachten wegdrijven. Eventueel met behulp van een meditatie app, als je je telefoon maar niet anders gebruikt…

2. Wees meer offline aanwezig

Dit is natuurlijk waar je verwacht dat ik je even kom vertellen dat je alle digitale banden moet verbreken op vakantie. Dat klopt een beetje. Ik zal zeker niet zeggen dat je je smartphone thuis moet laten; dat kan alleen maar voor meer stress zorgen. Maar stel duidelijke grenzen aan wanneer je online gaat tijdens je vakantie. Een tijd terug zat ik anderhalve week in een hotel in Egypte waar alleen in de lobby wifi was. In het begin was het even wennen, maar al de tweede dag was het eigenlijk een verademing. Iedere dag na het strand even een half uurtje om te internetten, en verder offline. Heerlijk.

3. Vakantiemodus: aan

Ga bewust in vakantie modus. Dat kan voor ieder iets anders betekenen. Een automatisch antwoord instellen op je e-mail bijvoorbeeld. Je vrienden, collega’s en zakenrelaties laten weten dat je voor een bepaalde periode niet bereikbaar bent. Of duidelijk met jezelf afspreken dat je vakantie gaat houden, en dus niet “on” hoeft te zijn.

4. Laat de planning los

In het dagelijks leven ben je waarschijnlijk gewend om een planning te volgen, of te werken met to-do lijstjes. Probeer de neiging om je leven op die manier te structureren, los te laten op vakantie.

Laat ervaringen over je heen komen, in plaats van een strikt schema te hebben voor alles wat je wilt zien. Veel mensen hebben het gevoel “alles uit hun vakantie te willen halen”. Maar wat houdt dat precies in, alles uit je vakantie halen? Betekent dat dat je alle tempels, kerkjes en andere trekpleisters bent afgerend, zoals je thuis van vergadering naar vergadering rende? Of betekent het dat je een heerlijk relaxte vakantie hebt gehad waar je blij van werd, zonder druk?

5. Leef niet achter je lens

Je HOEFT trouwens ook niet van AL die ervaringen een foto te hebben. Want weet je wat er gebeurt als je ergens een foto van maakt? Je gaat uit het moment, en bent alleen maar bezig dat vast te leggen voor de toekomst. Niet erg mindful! Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je helemaal geen foto’s mag maken, maar doe het bewust. Van die dingen waarvan je echt denkt: “Daar wil ik een tastbare herinnering aan hebben”.

Met deze tips om mindfulness en vakantie te combineren, kom je uitgeruster terug
Probeer je vakantie en mindfulness eens te combineren. Wie weet kom je eindelijk eens echt uitgerust terug!
Geplaatst in Uncategorized.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *