leren voor je eindexamen

Leren voor je eindexamen: 9 lifehacks voor minder stress

Eind examens, wie heeft zich daar niet door heen moeten worstelen? Leren voor je eindexamen kost veel tijd, energie en discipline. Een examen voor de theorie van je autorijexamen, op latere leeftijd examen voor een opleiding of zoals veel scholieren eind examen van de middelbare school.  Wat voor examen je ook doet, stress geeft het in ieder geval. Hoe bereid je het leren voor je eind examen zo goed mogelijk voor?

Maar vooral ook, hoe kom je die stressvolle periode zonder kleerscheuren door!

1. Leren voor je eindexamen: een rustige plek

Kun je thuis niet goed leren voor je eindexamen omdat je wordt afgeleid door de dagelijkse dingen of teveel mensen om je heen. Geen nood: er voldoende opties te bedenken om je rust te zoeken. Wat denk je bijvoorbeeld van de bibliotheek: een omgeving waar je zeker niet wordt afgeleid. Als je het geluk hebt dat het lekker weer is en je hebt een goede koptelefoon, dan is het park/bos een erg goede optie. Lekker een bankje helemaal voor jezelf.

2. Eind examen tips: voedsel voor de hersenen

Tijdens het studeren kunnen je hersenen wel wat extra gebruiken. Het eerste wat dan waarschijnlijk in je opkomt is om veel energie drank te gaan drinken. Dat geeft in eerste instantie een enorme boost. Maar daarna zak je helemaal in: weg energie.

Een gezond alternatief is studentenhaver: een mix van rozijnen, walnoten, cashewnoten, amandelen, paranoten en hazelnoten. De naam studentenhaver is ontstaan, omdat deze combinatie van noten en rozijnen een intelligentie bevorderende eigenschap zou hebben.

De koolhydraten en mineralen hebben op de korte termijn een goede uitwerking op de geestelijke prestaties. En het ijzer en de omega 3-vetzuren op de langere termijn. De druivensuiker in de rozijnen zorgt voor energie.

3. Eindexamen tips: schrijf een samenvatting

Om iets goed in je geheugen op te slaan helpt het om het op papier te schrijven. Typen is sneller, maar schrijven beklijft beter, aldus Michiel Lucassen op de website Vernieuwenderwijs.  Doordat het meer inspanning en tijd kost om te schrijven moet je meer nadenken. Tijdens het leren voor je eindexamen moeten de hersenen harder werken en daardoor onthoudt je beter wat je geschreven hebt.

4. Tips voor examen stress

Probeer het blokken voor je eindexamen af te wisselen met bewegen. Het menselijk lichaam is tenslotte gemaakt om te bewegen. Dat weten we allemaal wel, maar doen is een stukje lastiger. Zeker als je zoveel mogelijk tijd wilt besteden aan studeren.

Het voordeel van bewegen is: je lijf blijft soepel, je spieren worden sterker, betere stofwisseling en je maakt dopamine aan (geeft een geluk gevoel). Een gezonde geest in een gezond lichaam dus!

5. Leren voor je eindexamen: wanneer beginnen

Om te beginnen bij het leren van je eindexamen: maak een goede planning. Dan heb je voor jezelf een goed overzicht of je overal voldoende tijd voor hebt. Start zo vroeg mogelijk met leren. Zorg dat je voldoende tijd hebt om de lesstof te herhalen tot je alles in je hoofd hebt zitten. Op de website van studiekring staan volop tips hoe je dat doet.

6. Examen tips concentratie

Er zijn veel factoren die voor afleiding kunnen zorgen, waardoor je minder geconcentreerd bent. De belangrijkste is de telefoon. Als die naast je ligt, wil je er toch steeds op kijken. Omdat je dat gewend bent en omdat je niets wilt missen, toch?

Leg die telefoon dus maar weg tot je klaar bent met blokken.

Altijd al afgevraagd waarom er soms kauwgom of pepermunt wordt uitgedeeld tijdens een eindexamen: uit onderzoek is gebleken dat die de concentratie bevorderen.

7. Examen stress: positieve gedachten

Om je goed te kunnen concentreren en met je gedachten helemaal bij je werk te zijn kun je starten met mindfulness. Richt je gedachten op het hier en nu en maak ruimte in je hoofd: voor het eindexamen dat je moet leren dus!

Blijven gedachten door je hoofd spoken en krijg je geen rust is je hoofd: bachbloesem White Chestnut helpt om een heldere hoofd te krijgen en je gedachten onder controle te krijgen. Zo kun je weer op een positieve manier tegen die zware taak aankijken.

 8. Zorg voor voldoende slaap

Een uitgerust brein presteert beter. Drink ‘s avonds kruidenthee, gezet van kruiden/planten die een rustgevend effect hebben. Snel in slaap vallen zal dan ook beter lukken. Er is veel keus in kant en klare theebuiltjes, dus er zit vast wel een combinatie bij die je lekker vind. Veel verschillende thee merken hebben wel een thee om te slapen in hun assortiment.

9. Keep it kalm bij examenstress

Op een natuurlijke manier kalm blijven in alle hectiek?  Dan is een bananen smoothie misschien iets voor jou. Bananen bevatten  naast vitamine B12  ook stoffen die zorgen voor de aanmaak van de chemische stof serotine in de hersenen. Dit heeft volgens deskundigen een kalmerende en slaapbevorderende werking.

Een klassieke bananen smoothie: 1 banaan, 150 gram aardbeien, 1,2 dl magere yoghurt en 0,6 dl melk (of sinaasappelsap).

Doe al deze ingrediënten in de blender en mix het in 1 minuut glad. Direct serveren!

Geplaatst in Uncategorized.

Eén reactie

  1. Pingback: School stress verminderen | van basisschool naar brugklas | DigiBach

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *