gezond bewegen zo houd je het wel vol

Gezond bewegen | Zo houd je het wél vol

Gezond bewegen is steeds belangrijker geworden in deze tijd, omdat we steeds minder zware lichamelijke arbeid verrichten. Volgens Midas Dekkers – in zijn boek ‘Lichamelijke oefening’ – is sport het product van de industriële samenleving: “Hoe meer de machines ons uit handen nemen, des te harder zweten we in de sportschool”.  Toen ik dat boek las, moest ik regelmatig glimlachen over zijn uitspraken. Misschien wel door de herkenning, omdat ik zelf ook niet zo van sporten houd? Niet van sporten, maar wel van gezond bewegen op een manier die bij mij past.

Gezond bewegen voor gezond verstand

‘Mens sana in corpora sano’ (een gezonde geest in een gezond lichaam)

Citaat uit een van de satiren van de Romeinse dichter Juvenalis

Het belang van gezond bewegen: een gezonde geest in een gezond lichaam

Photo by Derek Owens on Unsplash

Deze uitspraak was door Juvenalis vooral satirisch bedoeld. Hij stak de draak met mensen die zichzelf of een ander een lang leven toewensten. Want, zo was zijn mening: zo leuk is het niet om een grijsaard te zijn. Vooral niet door de ongemakken die daarbij horen. 

Hij had liever ‘een gezond verstand in een gezond lichaam’. Iets dat volgens hem dus niet samenging met ouderdom. Ironisch, dat zijn uitspraak nu juist vaak wordt gebruikt om mensen ertoe aan te zetten in beweging te blijven zodat ze op een gezonde manier oud kunnen worden. Je geest scherp houden door het onderhouden en gezond houden van je lichaam. Erik Scherder schreef er een boek over: Laat je hersenen niet zitten

In beweging

Ga bewust om met je dagelijkse beweging en gebruik dat gezonde verstand in dat gezonde lichaam. (En ga dus niet klakkeloos mee met wat in de mode is!)

Het is goed om je te realiseren dat gezond bewegen prima te integreren is in je dagelijkse leven. Meer bewegen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, en je hoeft er zeker niet om de dag voor naar de sportschool. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Op de fiets naar je werk.
  • De trap nemen in plaats van de lift.
  • Een paar haltes eerder uit de bus stappen en gaan lopen.
  • Tuinieren.
  • Op de fiets of lopend boodschappen doen.
  • Je huis schoonmaken. Bij veel huishoudelijke klussen (zoals stofzuigen) ben je namelijk ook behoorlijk in beweging.

Het leven is als fietsen: om je evenwicht te bewaren, moet je in beweging blijven.

Albert Einstein

In het onderstaande filmpje zie je heel goed terug dat een kleine verandering in hoe je tegen iets aankijkt, al een hoop verschil kan maken. Niemand nam deze trap, tot het opeens een heel stuk leuker werd gemaakt om juist wél over die trap heen te lopen. Of dansen!

Gemaakt om te bewegen

Bewegen heeft veel voordelen: je lijf blijft soepel, je spieren worden sterker, betere stofwisseling en je maakt dopamine aan (geeft een geluk gevoel).

Ons lichaam is er voor gemaakt om te bewegen, niet om de hele dag achter een beeldscherm te zitten. Dat zittende bestaan is er immers nog helemaal niet zo lang, en onze verste voorouders moesten zelfs actief achter hun voedsel aanjagen. Dat weten we allemaal wel, maar er ook naar handelen is een stukje lastiger.

De eerste stap

De eerste stap om het ook echt te gaan doen, meer bewegen, is een mentale kwestie. Misschien vind je het lastig om te beginnen, omdat je bang bent dat het toch niet gaat lukken. Dat gevoel van moedeloosheid kan behoorlijk in de weg zitten. Daar kunnen bachbloesems je een steuntje in de rug geven. In dit geval is Larch een goede remedie om je te helpen de eerste stappen met meer vertrouwen te zetten en ook op je pad te blijven. Larch geeft je het het zelfvertrouwen dat het je gaat lukken om het op de lange termijn vol te houden, ook al lukt het een keertje niet. “Kan niet” maakt plaats voor YES I CAN!

Gezonde bewegen: je kan het wél

Photo by Clark Tibbs on Unsplash

Er tegenop zien om aan de dag te beginnen

Wanneer je ‘s morgens al moe opstaat en er tegenop ziet om aan de dag te beginnen, kies je het liefst de gemakkelijke weg. Of je neemt je steeds voor om gezond te bewegen, maar dat lukt niet omdat je denkt dat je het niet kunt, waardoor je al ontmoedigd raakt voor je goed en wel begonnen bent.

Bachbloesem Hornbeam geeft je het vermogens om het dagelijkse leven aan te kunnen en de energie te hebben om voldoende te bewegen. En bewegen geeft ook weer energie. Zo kom je dus in een positieve, vicieuze cirkel terecht! Het is alleen de kunst om die cirkel binnen te komen. Een kwestie van je mindset veranderen. Focus op jezelf. Op wat jij wilt veranderen in je leven!

Bachbloesem Gentian geeft je de kracht en overtuiging die je nodig hebt om deze hindernissen te overwinnen en door te zetten. Het zelfvertrouwen dat je het vol kunt houden om in beweging te blijven. Dit zijn slechts een paar voorbeelden uit het totale overzicht bachbloesems.

Loop je gezond

Je voeten zijn de basis, het fundament waar het hele lichaam op rust. Dit heb ik als kind al geleerd van Mida Schutte:

Als het “voetenwerk” (fundering) niet goed is kunnen er in het hele lichaam (bouwwerk) klachten ontstaan. Staat men niet goed op de voeten, dan zal er ergens in het lichaam een compensatie plaats vinden om het lichaam staande te houden. Zo kan de oorzaak van vele klachten aan het bewegingsapparaat in de voeten liggen.

Lopen is een uitstekende lichaamsbeweging: je gebruikt veel verschillende spieren en het is ontspannend. Daarbij worden de verschillende reflexpunten onder je voetzolen gestimuleerd. 

gezond-bewegen

Photo by Rita Morais on Unsplash

Dat is ook het mooie van de Bachbloesems: ze brengen jou in beweging om het beste uit jezelf te halen. En ook het zelfvertrouwen om te doen wat goed is voor jou, en jezelf te accepteren zoals je bent.

 

Geplaatst in Fit en vitaal en getagd met .

4 reacties

  1. In mijn praktijk in-essens sensitherapie, heb ik al heel wat cliënten met succes doorverwezen naar digibach. Verbazend hoe deze twee therapieen elkaar raken!
    Het verslag welke de clienten mee krijgen bij zowel Sensitherapie als Bach therapie komt ALTIJD overéén, zo fantastisch!

  2. Pingback: Natuurlijk middel tegen stress en angst | Gratis persoonlijk advies

  3. Pingback: Hand- en voetreflexologie: wat is het en hoe pas je het toe?

  4. Pingback: Leren voor je eindexamen: 9 lifehacks voor minder stress | DigiBach

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *