burn out klachten, herken de symptomen

Burn out klachten. Herken de symptomen.

Het lijkt wel of we altijd haast hebben, de tijd raast maar door en wij razen mee. Als we niet oppassen, lopen we onszelf nog voorbij, en krijgen we burn out klachten. Oude spreekwoorden, zoals rust roest en stilstand is achteruitgang lijken helemaal van deze tijd. Maar…..lukt het ons op deze manier nog wel om te luisteren naar ons eigen lichaam en tijdig signalen te herkennen dat de spanningen steeds hoger op beginnen te lopen? Het is toch ook fijn om nog te kunnen  genieten van de dingen die er toe doen. Door op tijd je rust te pakken, kan dat meer opleveren dan je in eerste instantie zou denken.

Burn out: symptomen

Burn out klachten herken je aan deze lichamelijke en psychische signalen. Of aan een combinatie van beide.

  • Psychische symptomen die vooral opvallen zijn: geheugenproblemen, minder concentratie, angst, paniekaanvallen, , kort lontje, neerslachtig. Minder opvallend zijn onzeker zijn, besluiteloosheid, gevoel van machteloosheid.
  • Lichamelijke symptomen zijn: slaapproblemen, gevoel van uitputting, pijn in nek en schouders, hoge ademhaling, hoge bloeddruk en hartslag.

Herken je een aantal van de signalen: dan kun je een Burn out test doen om meer inzicht te krijgen in jouw klachten.

Natuurlijk is het altijd belangrijk om naar de huisarts te gaan als je serieuze burn out klachten hebt!

 Burn out: herstel

Lummelen, flierefluiten, luieren en je vervelen is op zijn tijd goed voor je. Normaal maakt je brein overurendoor alles wat we moeten op een dag. Gun je brein rust, waardoor deze in een andere modus komt: problemen en vragen worden onbewust opgelost doordat je denken zich er even niet mee bemoeit. Ook ontstaan dan vaak de meest creatieve en originele ideeën.

  • Fysieke rust: even niet actief bezig zijn en je lijf rust geven. In plaats van sporten, ontspannen zitten. De boel de boel laten.
  • Sociale rust: tijd voor jezelf inplannen, alleen kunnen zijn. Sociale contacten zijn goed voor een mens, maar zorg voor een goede balans.
  • Mentale rust: focus je op één ding tegelijk (dus niet appen tijdens het fietsen). De vraag is ook of multi-tasken ook echt tijdwinst oplevert.
  • Spirituele rust: meditatie, zorgt voor innerlijke rust = beter om kunnen gaan met tegenslagen. Door meditatie ontstaat stilte, die nieuwe energie geeft en ruimte aan creativiteit.

 Verveling geeft rust bij burn out klachten

Raar eigenlijk, dat we ons niet meer mogen vervelen. Terwijl het nemen van rust een must is om beter te kunnen presteren.

Op 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, is het Nationale Lummeldag. Deze zestiende eeuwse schilder, uitvinder, filosoof, natuurkundige, beeldhouwer en componist beweerde: “De grootste geniën presteren meer als ze minder werken.”

In de natuurgeneeskunde zijn verschillende therapieën waarin je leert om je innerlijke rust te vinden door bijvoorbeeld meditatie. Dat is heerlijk niets doen en voorkomt dat je in een burn out beland.

 

burn out klachten, herken de symptomen

Fietsen door de bollenvelden en de geur van hyacinten opsnuiven: een heerlijk ontspannen gevoel.

Burn out behandeling met bachbloesems: 5 voorbeelden

Bachbloesems kunnen heel goed ingezet worden ter ondersteuning van de behandeling van een burn out.

  • Olive: Bij een gevoel van totale uitputting. Helpt bij het herstel van kracht, energie en zin in het leven.
  • Impatiens: Helpt het geduld op te brengen om goed te herstellen. Deze remedie haalt de positieve eigenschappen boven, zoals vriendelijkheid, sympathie, bekwaamheid, intuïtief zijn.
  • Centaury: Als je moeilijk nee kunt zeggen. Het helpt je om het evenwicht te vinden tussen geven en nemen, en de eigen grenzen aan te geven.
  • Elm: Wanneer je te veel verantwoordelijkheden hebt doordat je te veel hooi op je vork hebt genomen.
  • Oak: Voor moedige en sterke mensen, die door blijven worstelen, ook al raken ze uitgeput, ze geven de moed niet op. Oak hersteld de energie en helpt op tijd te herkennen dat rust en ontspanning nodig is. Leren net zo goed voor jezelf te zorgen als voor anderen.

En tot slot: het ultieme nietsdoen

Dat is, met stip op één: slapen! Want dat doe je tenslotte een derde deel van je leven. Hopelijk ben je een goede slaper, want slapen is gezond.

Slapen is zelfs belangrijker dan gezond eten en bewegen, wist je dat?

Van een dagje ongezond eten merk je niet zoveel. Van een nachtje slecht slapen kun je behoorlijk humeurig worden, ongeduldig en slecht kunnen concentreren.

Ben je meer een piekeraar: gedachten die maar door je hoofd blijven tollen, zoals een grammofoonplaat die blijft hangen, dan loop je ook meer kans op een burn out.. In dat geval kan bachbloesem white chestnut je helpen die gedachten tot rust te brengen.

Wat jou ook uit je slaap haalt: spanning, ongewenste gedachten, overprikkeldheid: er is altijd wel een passende bachbloesem. Voor je het weet, slaap je als een roosje (al is dat géén bachbloesem).

Als je toch nog een gejaagd gevoel hebt: bachbloesem rescue brengt je tot rust.

Geplaatst in Uncategorized.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *